Lina "Karolina" Scherdin

Jag har väldigt ofta kallats för "morsan" bland alla kompisgäng. Ni vet, hon som oroar sig för de andra, hon som ska vara sådär plikttrogen och ansvarsfull. Men det finns en till som är så, kanske att hon är snäppet värre, om man frågar mig, men jag vet inte om alla håller med. I verkligheten är vi nog ganska lika på den fronten, hon och jag.  

För mig är detta tjejen som i skolan alltid var duktig, hon hade koll på det mesta. Hon visste när arbeten skulle lämnas in och prov skrivas, och medan andra väntade med att börja sitt arbete till sista dagen, var hon den som satte igång genast och fick saker att hända. Hon var bra i allt. Själv skulle jag beskriva mig som väldigt dålig i exempelvis matte, men helt okej i svenska. Men den här tjejen, hon var bra i allt, vilket jag antar satte spår i hennes betyg.

Hon kom som ny till vår klass i tvåan, innan det hade hon gått på en annan skola. Men hon hade inga problem med den nya klassen, här har vi tjejen som kan anpassa sig efter andra, som flyter in ganska snabbt i en gemenskap och som jag tror har väldigt lätt att skaffa sig nya vänner. För vänner, det har hon många! Med sina 313 vänner på facebook ligger hon för övrigt i ledning bland oss kollektivmedlemmar.

Av alla mina vänner, är denna den mest beresta av alla. Jag kan inte komma på något land hon inte har varit i, undrar om hon har varit i mocambique?! I två omgångar har hon varit ute och rest land och rike runt, skaffat sig häftiga erfarenheter och förmodligen en skrumplever på köpet. Av bilderna att dömma, så har det stundtals gått vilt till under dessa resor, precis som det sig bör alltså. Trots detta så kan jag inte komma på någon gång av alla våra tillställningar då hon blivit sådär askalas och gjort något oansvarigt som hon sedan fått ångra. Nej, det känns som att hon kan hålla på sig, hon har kontroll och kan behärska sig. "Moralmorsan" är ett smeknamn jag tror hon har fått lyssna till många gånger och med hennes oerhört frustrerande reaktion på de kroppsmålningar som somliga inom gruppen har låtit göra, är hon nog den som i gruppen ses som mest helylle. 

Lina är den hjälpsamma, hon är inte den som av lathet inte orkar hjälpa dig leta efter billigt boende i Spanien om du skulle behöva det, hon bjuder in och hon erbjuder hjälp. På vår underbara studentdag för två år sedan var hennes hem ett av de som vi besökte under kvällen. Där var hela hennes familj, släkt och vänner och där kände man sig välkommen. Men åh nej, just det var inte bara Linas förtjänst, så där ska hon inte få ta åt sig hela äran (bara halva). Hela hennes familj hade den där inbjudande attityden som gjorde att man inte kände sig som ett besvär. Jag vill minnas att de hade dukat upp med dricka, frukter (små fruktspett har jag för mig) och snacks och vi placerade oss vid ett av långborden i hennes trädgård. Hennes artiga och hjälpsamma sida, fick här sin förklaring, för det var nämligen så jag uppfattade hennes familj också, som jag för övrigt inte har träffat så många gånger. Attityden var: "Här bjuder vi in alla som vill vara med. Alla får vara med. Här finns det mat och dricka till alla, säg bara till om ni behöver något eller om vi kan hjälpa dig med något." Ja, ungefär så ser min bild av Lina "Karolina" Scherdin ut.

Så, med tre ord då: Hjälpsamambitiös, helylle!

/em


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0